Saturday, 6 June 2009

INILAH Pandangan Orang Malaysia Terhadap Indonesia

Ini Pandangan Orang Malaysia Yang Sangat Buruk : 7 kebodohan INDON
Apa yang saya tulis ini berdasarkan pengalaman saya dan pemerhatian
saya terhadap WARGA INDON, saya telah ke INDON sebanyak 3 kali :
Menjadi antara rakyat MALAYSIA pertama (bersama kumpulan saya) yang menghulurkan bantuan kepada ACHEH ketika Tsunami sebelum bantuan dari Jakarta dan negara lain sampai. Melancong ke Jakarta selama 2 minggu Ke Jakarta atas urusan kerja pandangan saya terhadap warga INDON ialah :

1. Rakyat yang tidak bertamadun

kepada sesiapa yang berpeluang ke INDON, anda akan merasakan tiba di suatu dunia yang sangat luar biasa. lelaki dan perempuan kencing ditepi jalan, kesesakan jalanraya yang luar biasa, kebanjiran pengemis/pengulung di merata tempat, kesukaran mencari tempat makan yang bersih, tiada sifat hormat-menghormati antara satu sama lain, puluhan orang duduk diatas keretapi, kawasan sekeliling yang penuh dengan setinggan dan bandar yang sagat-sangat kotor!

2. Duit adalah segalanya Di INDON

duit adalah segalanya, anda boleh membeli polis untuk kepentingan
peribadi, membeli lesen memandu tanpa latihan, membayar hakim untuk kes di mahkamah dan INGAT, tanpa duit di INDON anda tidak boleh sakit dan tidak boleh belajar…

3. Pemerintah yang GILA HARTA

Siapa yang masih ingat dengan TOMMY anak kepada Suharto? Tommy di tangkap kerana kes membunuh, oleh kerana Tommy seorang anak PRESIDEN,penjara Tommy sama seperti berada didalam istana. Ini belum dikira harta SUHARTO, ada rakyat INDON mengatakan bahawa sekiranya duit Suharto di isi kedalam lori kontena, Jumlah lori kontena yang diperlukan ialah sepanjang 40KM!

4. Yang Kaya terus Kaya, Yang Miskin Terus Miskin

Ini adalah hakikat di INDON, saya pernah ke satu kawasan di Jakarta namanya TANAH ABANG,di sana anda boleh lihat ratusan ISTANA orang-orang kaya tetapi jika anda pergi ke tempat lain, anda akan lihat orang miskin menadah sisa nasi di dalam longkang.

5. Cerdik komputer tapi BODOH

Masih lagi INGAT dengan virus BRONTOX!, virus ini adalah hasil rekaan heaker gila di INDON! Ramai di INDON menyalah guna kepandaian komputer mereka dengan membuat sesuatu yang bodoh seperti meng”HACK” website, mencipta virus, menggangu sistem komputer, mencuri secara ONLINE dan lain-lain

6. Masalah penerbangan

sampai sekarang sudah beratus-ratus pesawat milik INDON terhempas
melibatkan ribuan nyawa, ini lebih teruk jika ingin di bandingkan
dengan negara di Afrika. Persoalanya dimanakah letaknya akal dan maruah pemerintah INDON? adakah nyawa warga INDON sama harga dengan seekor ayam? Jika ingin disalahkan alam, ini satu alasan yang sangat tidak logik, bukan di INDON sahaja berlaku ribut, hujan, dan taufan. Tetapi ini berpunca dari warga INDON sendiri! tidak mampu menguruskan masala sendiri, sibuk dengan masalh luar… kata kata presiden INDON : SABAR BANYAK YA…

7. Rakyatnya berfikir seperti lembu

ini adalah kenyataan yang INDON harus terima, lihat sekarang didalam blog, website dan forum INDON yang selalu mencari kesalahan orang MALAYSIA dan berhasrat mahu membunuh orang MALAYSIA. Tetapi lupakah kalian di sini terdapat 3 juta rakyat INDON? Siapa yang memberi makan rakyat INDON disini jika bukan kami? Malaysia sudah membantu INDON dengan pelbagai pertolongan dan ini balasan INDON. INDON tidak ubah seperti seekor ANJING yang menggigit tuanya…

SUARA HATI MR. MAN AT 6:31 AM
11 IDEA
THURSDAY, MAY 28, 2009

MALAYSIA vs INDON

Sebelum ini, banyak blog dan website berkaitan MALINGSIA hendak
melancarkan perang terhadap MALAYSIA, persoalanya, mampukah INDON menyerang MALAYSIA. saya senaraikan statistik dan kelengkapan terkini 2 negara.

MALAYSIA

Tentera darat : Komando 69 (utama) dan lain-lain regiment

kelengkapan : M1911 pistol, 9 mm and 10 mm Heckler & Koch MP5,Benelli M1014, Remington 870,Colt M16A2 dan lain-lain

Tentera Laut : Paskau (utama)

Kelenkapan : Colt M4A1, SIG-553 LB assault rifle, M249 Squad Automatic
Weapon (SAW), MP5 submachinegun, M4 carbine equipped dan lain-lain

Kelengkapan Tentera Udara : Helicopter EC725 Eurocopter, Jet Su-30MK, F/A-18D, MiG-29, CN-235, Hawk MK 108, MK 208 dan lain-lain

Kereta Kebal dan kereta perisai : 1149 buah

Kenderaan Pengangkut : 2026 buah

Peluru Berpandu : 6446 biji

Jet dan Helikopter : 143 biji

Pembekal : United States, Russia, United Kingdom, Germany, Italy, Switzerland, Canada, Poland & South Africa

Tambahan : malaysia memiliki MBT/kereta kebal utama moden iaitu PT-91 M, tidak seperti INDON yang memiliki kereta kebal era perang dunia ke2. ditambah pula dengan sistem pelancar roket pelbagai guna (MLRS) dari Brazil yang merupakan antara tercanggih di dunia.

Malaysia juga memiliki jet pejuang sukhoi 30mkm yang termoden, malahan lebih baik daripada milik Russia kerana kombinasi peralatan dari Perancis, Russia dan Britan. Bakal membeli jet pejuang jenis MRCA(multi role combat aircraft) pilihan utama ialah super hornet f-18. Malaysia kini mula membina kapal perang sendiri, iaitu versi NGVP (new generation patrol vehicel) dengan bantuan teknologi Perancis. Di tambah pula dengan Kapal Selam Scropene yang merupakan terbaik di Asia, diakui oleh pakar ketenteraan U.S sendiri, Scropene merupakan kapal selam yang tersenyap serta terpantas,lebih hebat berbanding Sjormeen singapura.

Malaysia juga bakal membeli sistem JERNAS daripada firma MBDA UK Ltd. iaitu sistem peluru berpandu pertahanan udara jarak dekat paling
canggih bernilai lebih RM1.188 bilion.

p/s : agak sukar mencari sumber kekuatan tentera INDON berbanding Tentera MALAYSIA di dalam internet.

INDON

Tentera Darat: 328,517 orang (penduduk INDON seramai 238,452,952 orang :p)

Tentera Laut :
74,963 orang tentera (di INDON terdapat 17,504 pulau… 5 orang jaga satu pulau, hahaha) Memiliki bayak kapal usang, walaupun memiliki beberapa buah kapal baru, ia masih tidak boleh beroperasi kerana kekurangan sumber kewangan dari pemerintah
Tentera Udara : 34,930 orang (bergantung kepada umur pesawat, lagi lama umur pesawat, lagi berkurang jumlah tentera ;p )

Pembekal : PT Pindad, PT.PAL, LAPAN (syarikat indon yang tidak terkenal di muka bumi). INDON juga telah disekat daripada menerima alat ganti dan peralatan ketenteraan dari U.S dan lain-lain negara

Tambahan ; Dengan keluasan 1,919,440 km2 agak mustahil INDON boleh mempertahan negara mereka dengan peralatan perang zaman perang dunia ke 2 dan jumlah tentera yang sedikit berbanding keluasan tanah. Saya berharap agar INDON membatalkan niat menyerang MALAYSIA kerana tidak mahu tragidi 1964 berulang kembali.

Ditambah lagi dengan rekod buruk iaitu kalah kepada Tentera GAM di Acheh dan Perang saudara di Ambon menunjukan tentera INDON tidak mampu bersaing dengan negara luar.INDON tetap INDON selamanya…
SUARA HATI MR. MAN AT 10:57 AM
31 IDEA
apa yang INDON CLAIM dari MALAYSIA?
1. Lagu Rasa Sayang Hey : Kontoversi lagu ini bermula apabila MALAYSIAmenggunakan lagu ini sebagai lagu tema untuk mempromosikan TAHUN MELAWAT MALAYSIA 2007. INDON mendakwa bahawa lagu tersebut milik mereka dan dilindungi di bawah hak cipta terpelihara INDON. Tiada bukti yang menunjukan lagu ini milik siapa tetapi lagu ini pernah digunakan sebagai tajuk sebuah filem iaitu Rasa Sayang Sayang (1959)(Malaysia) dan filem Antara Dua Darjat(1960) (Malaysia) yang diarahkan oleh Seniman Agung Tan Sri P.Ramlee. Selepas itu, lagu ini direkodkan oleh syarikat rakaman PT Lokananta pada 1962 dengan menggunakan piring hitam (disk gramofon). Akhirnya kerajaan Malaysia mengakui bahawa lagu ini milik bersama (Malaysia, Singapura, Indon).

sumber : Wikipedia dan indonbabi.blogspot.com

2. Kain Batik : Mengikut sejarah, batik berasal dari negara INDIA sejak 2000 tahu yang lalu. Bagaimanapun tidak ada keterangan sejarah yang cukup kukuh tentang asal usul batik. Tetapi batik di INDON bermula apabila pedagang daripada INDIA membawa batik dari negara mereka untuk diperdagangkan di INDON. secara umumnya batik sudah tersebar luas diseluruh dunia seperti Malaysia, Indon,India, Thailand, Sri Lanka Iran, benua Afrika dan lain-lain tempat sejak berkurun lamanya, jadi
tidak timbul pekara yang Batik berasal dari INDON

sumber : http://www.quiltethnic.com dan http://www.utsavsarees.com/saree/batiksarees.htm

3. Makanan Rendang : di dalam Wikipedia ada menyatakan rendang berasal dari INDON, tetapi menurut pandangan pribadi saya, nenek saya mempunyai resepi rendang tersendiri yang diturunkan sejak turun-temrun dan rendang yang nenek saya buat boleh bertahan sehingga 5 hari jika dimasak dengan betul, yang menjadi kemusykilan saya ialah nenek saya tidak pernah menjejaki kaki ke indon apatah lagi moyang saya. Bagaimana mereka boleh mendapatkan Resepi tersebut? Yang pasti saya bukan keturunan INDON !

Berdasarkan pengalaman saya ke INDON 2 tahun lepas, sepanjang sebulan saya berada disana tidak pernah nampak walaupun sekali kedai yang MENJUAL RENDANG! apa yang saya nampak ialah kedai yang menjual mee ayam, soto, bakso daging tikus, sate babi, nasi padang dan sebagainya. Mungkin rendang di INDON diletakkan didalam muzium atau buku resipi…

4. Ikan Arowana atau Kelisa : saya tidak mampu untuk mencari jawapan dan tidak berminat sama sekali untuk mencari jawapan untuk dakwaan bangang ini, harap maaf
(mujur di INDON tiada Kanggaro ;p)

SUARA HATI MR. MAN AT 8:24 AM
7 IDEA
WEDNESDAY, MAY 27, 2009

Ini Belom Lengkap Gan

Boleh Langsung Cek TKP Gan

http://indoncelaka.blogspot.com/

sumber : http://www.kaskuserz.com/forum/INILAH-Pandangan-Orang-Malaysia-Terhadap-Indonesia

“Gila, .sakit hati nih rasanya ama bangsa lain di gitu-gitu……, Ayo kita mulai dari diri sendiri, agar Indonesia kembali menjadi Macan Asia yang disegani “

“aku bangga dilahirkan di indonesia”
“negara yang sangat aku cintai”
“indonesia negara berjuta-juta keanegaragaman”
“tidak ada yang seindah aku rasakan yaitu bersamamu indonesiaku”

Hujan emas di negeri orang dan hujan batu di negeri sendiri, aku tetap berada dalam pelukan ibu pertiwi. Singsing lengan maju, rawe-rawe rantas, bangun, bangun jangan tidur ei Pemerintah dan rakyat Indonesia. Tunjukkan pada dunia, Indonesia punya tata krama, sopan santun, etika dan moral. GO INDONESIA !!!!!




7 Malaikat:

Anonymous said...

pada sya indonesia ok brbanding negara lain spt filifina,mexico,brazil,korea utara,lain2afrika mundur.bukan semua rkyt mlysia benci indon..hanya sgelintir..melainkn bab gnyang itupun kmi tau ada pihak lain mgapi2knnya.pengomen2 dr indon dlm blog ,u tube pun kmi tau bukan org muslim indon yg buat..mlysia bnyk bngsa dn agama juga..kmi wrga muslim mlysia sgt hormati anda wahai muslim indonesia...ngra anda lebih biak drpd bnyk negara mislin kristian yg lain.

Anonymous said...

Saya sendiri adalah warga Indonesia, sejak kecil saya diajari untuk mencintai bangsa Indonesia, namun hanya secara teori, jarang ada yang mempraktekannya dalam kehidupan sehari - hari.

Semua gila dengan uang, yang kaya makin kaya, yang miskin makin miskin, budaya yang ada hanyalah "ingin kaya" semuanya ingin jadi orang kaya raya. Tidak ada yang ingin memajukan bangsa. Egoisme yang tinggi, menghina - hina Malaysia tanpa sebab, merasa jagoan dengan otot, tanpa otak.

Tidak peduli dengan Fasilitas umum, membuang sampah sembarangan, ingin dapat hak, tanpa membayar pajak, semua ingin pakai mobil pribadi, ya mana cukup jalannya.

Nyebrang jalan sembarangan, trotoar dipakai jualan, polisi makan uang haram terus.

Padahal kekayaan alam apa yang gak Indonesia punya? Batu bara? Tambang? Tanaman? Pohon-pohonan? Hasil laut? Minyak? Semua Indonesia punya, tapi gak punya otak untuk mengelolanya.

Reinaldi Deva Purnama - Warga Indonesia
@aldideva - twitter

Saya hanya bangga sejarah warga Indonesia, yang punya semangat merdeka, menjunjung tinggi budaya.
Menginggikan yang namanya perbedaan, tanpa membeda bedakan.

Sekarang, menjadikan bangsa Indonesia menjadikan negara islam secara tidak langsung, padahal dalam pancasila tertulis - keTuhanan yang maha Esa!
Bhineka Tunggal Ika - Berbeda besa tetapi tetap satu.

wahyu wijaya said...

Aku sih ga mau banyak komentar, toh orang atas jg hanya diam saja negara‘y di injak“ dengan negara kemarin sore seperti MALINGSIA.

Anonymous said...

Bagus tuh kritik dari orang malaysia, gue sih enggak sakit hati, toh memang fakta,,,emang sih ada sedikit yang pendapatnya kurang akurat dan terlihat mengada-ngada..jadi ayo berbenah dan intropeksi serta optimis ...jangan hanya karna sebuah kritik kita menjadi sakit hati yang sangat sangat sangat GAK BERGUNA...

Anonymous said...

Hm masalah rendang tuh kayaknya saya tahu.
Rendang iu adalah makanan khas suku minang kabau yan memiliki anak suku juga di negeri sembilan karena berhubungan dengan kerajaan negeri sembilan yang dahulunya termasuk anggota kerajaan pagaruyung.
Rendang yang paling baik itu sampai 1 bulan bisa awet meski rendang itu keras.
Sedangkan rendang malaysia maupun yang dijual di rumah makan padang itu hanyalah kailo, bentuk basah dari rendang.
Untuk malaysia, jangan terlalu menghina, malay hanyalah anjing ompong.

Anonymous said...

dasar penghianat! mau-maunya di hina malaysial

Anonymous said...

mustahil orang malaysial bisa mengalahkan indonesia. saya pernah duel dengan orang malaysial, ternyata enteng. orang malaysial seperti banci, cuma banyak bicara saja.